Financiële dienstverlening op professionele basis.

bedrijf starten belastingdienst

Bedrijf starten? Belastingdienst bepaalt de spelregels

Wie een eigen bedrijf wil beginnen, krijgt met veel zaken te maken. Zeker als u nooit ondernemer of zzp’er bent geweest, kan het lastig zijn om het overzicht niet te verliezen en te weten wat er van u wordt verwacht. Voordat u uw bedrijf kunt starten, moet namelijk nogal wat worden geregeld.

U dient er bijvoorbeeld voor te zorgen dat uw onderneming officieel wordt aangemeld, dat u de juiste verzekeringen afsluit en dat uw bedrijfsvoering aan alle door de Belastingdienst opgestelde voorwaarden voldoet. Tegelijkertijd hebt u meestal echter ook recht op diverse belastingvoordelen.

Wij weet precies wat bij een bedrijf starten voor de Belastingdienst allemaal van belang is.

Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

bedrijf-starten-belastingdienst

Geen eigen zaak zonder goedkeuring fiscus

Al in de aanloop naar het opzetten van een onderneming toe, zult u te maken krijgen met de Belastingdienst. Behalve dat dit overheidsorgaan voorlichting geeft en bijeenkomsten voor starters organiseert, moet u de dienst ook al in een vroeg stadium op de hoogte stellen van het feit dat u een bedrijf gaat beginnen of van plan bent te beginnen.

Dit kan overigens tegelijkertijd met uw inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, waartoe u bij het starten van een eigen zaak eveneens verplicht bent. Daarbij zullen diverse gegevens moeten worden overlegd, waaronder hoeveel winst u maakt of verwacht te gaan maken, hoe zelfstandig uw bedrijf is, hoeveel opdrachtgevers u hebt, welk bedrag u kunt uittrekken voor investeringen, een website en reclame, en hoeveel uur u wekelijks met uw onderneming bezig bent.

Op basis van de informatie die u verstrekt, bekijkt de Belastingdienst of is voldaan aan alle eisen en voorwaarden die gelden voor een onderneming. Bij uw aanmelding moet u tevens de rechtsvorm van uw bedrijf of eenmanszaak doorgeven.

Hulp bij bedrijf starten en samenwerking Belastingdienst

Als de fiscus en Kamer van Koophandel uw inschrijving en ondernemingsplan goedkeuren, krijgt u een btw-nummer toegewezen en kan uw eigen zaak officieel van start gaan. Ondernemers moeten zich evenwel het gehele jaar door verantwoorden voor de Belastingdienst, en vanzelfsprekend werken volgens de regels die door de instantie worden gehanteerd.

Dit houdt onder andere in dat u uw administratie op een inzichtelijke manier moet voeren en aangifte moet doen van uw inkomsten. Het is daarnaast ook zeer goed mogelijk dat u recht hebt op voor ondernemers in het leven geroepen financiële voordelen en tegemoetkomingen, zoals een startersaftrek, bepaalde investeringsregelingen of de zelfstandigenaftrek.

Of en van welke regelingen u gebruikmaakt is op zijn beurt ook van belang voor uw belastingaangifte, terwijl tevens de financiering van uw bedrijf hier van invloed op is.

Wij benadert voor mensen die een eigen bedrijf starten de Belastingdienst, en neemt de loonadministratie, belastingaangifte en andere financiële taken waar. Het maakt daarbij overigens niet uit of u een zzp’er bent, of meerdere personeelsleden in dienst hebt.

Hendrx All Rights Reserved © 2016